Psihoterapia cognitiv-comportamentala are doua componente:
1) cognitiva:
Exemplu:
Mihaela- stari anxioase si depresive.
-se pleaca de la emotii si stari emotionale neplacute:
furie, deprimare, disperare/ imi fac rau singura (consum substante, beau clor, incerc sa ma spinzur)
-se trece in revista evenimentul activator:
Neintelegeri (certuri) cu tatal de-al doilea. (situatie amenintatoare)
-se evidentiaza convingeri si credinte disfunctionale:
“Barbatul asta a pus stapanire de tot pe familia mea, mama si sora”, “Sigur vrea sa ma desparta de ele si nu suport asta, e cel mai ingrozitor lucru”, “Nu mai vreau sa mai traiesc.”
Interventie:
Credinta:„Barbatul mamei vrea sa ma desparta de familia mea si asta e cel mai ingrozitor lucru care mi se poate intampla”, poate fi combatuta prin intrebarea “Prin ce alte lucruri dificile ai trecut?”
Mihaela:- “Amenintarea tatalui cu bataia”, “starea de paranoia de la etnobotanice pe care le-am folosit”, “renuntarea la volei”.
Terapeut:- Fiecare a parut cele mai important la momentul respectiv, dar timpul a aratat ca ai avut si alte experiente mai dificile
Terapeut:-Ce rezulta de aici?(Rezulta credinta rationla:)
Mihaela:-
„ In viata exista atat momente usoare si placute, cat si momente mai dificile, iar acestea din urma pot fi suportate si depasite.” „Nu este placut, dar pot tolera atitudinea tatalui meu (vitreg).” „A merge la facultate nu este intotdeauna usor, dar este necesar.”
Rezulta stari emotionale mai adaptate:
„sunt putin trista dar merg mai departe…”
2)Comportamentala:
Exemplu:
Florian- stari depresive
Propunem un tabel:
Zua saptamanii Luni Marti Mierc Joi Vineri Samb Dum |
Activitati care iti produc placere |
Noteaza de la 0-10 gradul maiestriei cu care le efectuezi |
Noteaza starea afectiva
|
Starea generala si sentimentele resimtite sunt mai bune mai adaptate, clientul observa diferenta atunci cand efectueaza activitati care ii produc placere.