Perfectionismul (1) Ce este?


Perfectionismul

 

Este o trasatura de personalitate de care persoanele isi dau seama la un moment dat. Iar atunci cand se intampla acest lucru isi pun intrebarea: “Oare este folositoare? Ma ajuta?”

De cele mai multe ori raspunsul ce urmeaza acestor intrebari  este:

“Da, pentru ca acest lucru m-a ajutat pana acum in cariera si in tot ceea ce fac, sau: Da, pentru ca facand lucrurile foarte bine ma face sa ma simt foarte bine”.

…dar, pentru ca exista si un dar, persoanele devin constiente de perfectionismul lor chiar atunci cand acesta le deranjeaza cel mai mult. Ele devin nelinistite aproape tot timpul, oboseala este o stare resimtita permanent, insomniile sunt perezente, apare teama de initiativa, irascibilitate, nemultumirea fata de propria persoana sau de ceilalti, ruminatii frecvente si chiar tristete.

 

Tipuri de perfectionism:

 

social definit prin nevoia de a atinge standardele si asteptarile percepute ale celorlalti (ceilalti se asteapta sa fiu perfect/a, teama de evaluare negative, retragerea dragostei, nevoia de aprobare)

fata de ceilalti definit prin nevoia ca ceilati sa atinga standarde nerealiste, insotit si de neveia de a-i blama pe ceilalti.

fata de propria persoana definit prin nevoia de a atinge standarde autoimpuse (eu ma astept ca sa fac lucrurile perfect), auto-critica excesiva, auto-blamare, stress.

 

Cauzele perfectionismului:

 

Acestea sunt formate in cursul dezvoltarii, in relatia cu mediul social si persoanele importante ( mama, tata, bunici, profesori)

 

–                      tirania lui “trebuie”. Este un set de expectante/asteptari, interpretari ale evenimentelor si credinte ale subiectului de tipul:

“ Ceea ce fac trebuie sa fie perfect”

“Nu trebuie sa gresesc”

“Daca ma straduiesc destul de mult pot sa evit sa gresesc”

“Daca voi face totul perfect voi avea realizari si voi fi valoros”

“Nu pot suporta san u fac ceva perfect sau cand munca mea nu este la fel de buna cu a altuia”

“Nu pot suporta greselile altora, mai ales daca imi afecteaza viata”

 

–                      evaluarea globala negative de sine. Este un set de interpretari ale perceptiei propriei personae de tipul:

“Toata valoarea mea depinde de modul in care lucrez”

“Nimeni nu ma va placea daca nu sunt perfect, sau ma va critica si ma va respinge, iar asta va fi groaznic”

“ Daca fac o greseala sunt incompetent, fara valoare”

 

–                      teama de esec. Apare ca un rezultat al cauzelor de mai sus si apoi se constituie intr-o cauza inchizand cercul vicios  producand comportamente care mentin si intaresc perfectionismul:

 

Comportamente de asigurare:

-verificarea cu atentie a modului cum se realizeaza sarcina

-cautarea permanenta de reasigurari in atingerea standardelor de performanta

-corectarea celorlalti

-analizarea excesiva pana in momentul deciziei

-supra estimarea relevantei ordinii si organizarii

 

Comportamnete de evitare:

-persoana perfectionista evita situatiile in care nu crede ca va fi in accord cu standardele sale perfectioniste, amana (“ Am nevoie de timp sa fac sarcina perfect”) sau renunta la sarcina (“… pentru ca nu pot atinge standardul).

 

Mai mult, perfectionistii pot sa faca din nou anumite lucruri de teama sa nu scape ceva sau pot san u diferentieze intre ceea ce este important si ce nu .Ei mai au probleme in stabilirea de prioritati, fac foarte multe lucruri numai pentru a evita sa faca greseli, recunosc foarte greu ca au gresit si suporta cu greu acest lucru, devenind de multe ori defensive daca cineva le arata o greseala.

 

Poate fi perfectionismul benefic?

 

Da, atata timp cat nu apar problemele enumerate (neliniste aproape tot timpul, oboseala este o stare resimtita permanent, insomniile sunt perezente, apare teama de initiativa, irascibilitate, nemultumirea fata de propria persoana sau de ceilalti, ruminatii frecvente si chiar tristete).Acestea odata aparute scad calitatea vietii persoanei, aceasta cautand o solutie.

 

 

 

Psih Nicolae Nedea

WordPress theme: Kippis 1.15